söndag

Filmkväll: Frikyrkans historia

Börjar: 13 mar 18:00
Slutar: 13 mar 20:00

Vi ser dokumentären Frikyrkans historia tillsammans i kyrksalen.

Frikyrkan införde den demokratiska formen i Sverige och lade en grund för kvinnans lika värde, har bedrivit ett omfattande socialt arbete, kämpat för religionsfrihet och stått för kulturell bildning. Men frikyrkans historia har samtidigt utelämnats ur den svenska historieskrivningen och är för många en okänd historia. I filmen Frikyrkans historia får du möta en berättelse som också kantats av utmaningar, svårigheter och skandaler.

Frilansjournalisten och religionsvetaren Fredrik Lindé inledde produktionen av filmen våren 2020. Produktionen bygger på omkring 30 timmars intervjumaterial. Resultatet är en fascinerande berättelse om en normbrytande rörelse som varit med och format det svenska samhället, och som under sina 175 år genomgått stora förändringar.