01 jan

Hans Weichbrodt inleder vårterminen 2016

Korskyrkan drar igång det nya året med en temahelg med Hans Weichbrodt i spetsen. Vid tre tillfällen den 16-17 januari får vi chansen att vrida och vända på temat ”Andlig förnyelse”.

Korskyrkan i Karlstad planerar en flygande start för vårterminen. Under helgen den 16-17 januari besöker Hans Weichbrodt Karlstad och deltar som huvudtalare i en helg fylld av undervisning, lovsång och förbön. Temat för helgen är ”Andlig förnyelse”.

- Jag kommer tala om vårt behov av att gång på gång ta emot Guds förlåtelse och dessutom låta den helige Ande fylla oss dag efter dag, berättar Hans Weichbrodt.

För honom är 1 Joh 1:9 en viktig bibelpassage i sammanhanget. Det är ett stycke som han själv citerar varje morgon och som blivit en ovärderlig hjälp för honom att hålla blicken fäst på Jesus, hans kärlek och död på korset för vår skull. Helgen kommer också att beröra förnyelse i våra relationer.

- Vi har ett behov av allt mer äkta, djupgående, generösa och därmed välsignelsebringande relationer till varandra i Kristi Kropp. Här tänker jag inte minst på en text som Joh 21:7 där Johannes hjälper Petrus att förstå var Jesus är. På samma sätt har vi en kallelse att "peka ut" till och för varandra var Jesus är och vart han vill att vi skall gå, säger Hans Weichbrodt.

Det är inte första gången som Hans Weichbrodt besöker Karlstadtrakterna, däremot blir det hans första besök i Korskyrkan. Till vardags är han präst i Svenska kyrkan och inspiratör i OAS-rörelsen med hemadress i Göteborg. Han är en uppskattad predikant och bland annat känd för sin spetskompetens i området Jesu återkomst och kyrkans hebreiska rötter.

Helgen inleds på lördag den 16 januari kl. 17:00 med undervisning, därefter blir det en fikapaus och kvällen fortsätter kl. 19:00 med förbön och lovsång. På söndagen blir det gudstjänst kl. 11 och Hans Weichbrodt fortsätter att predika utifrån helgens tema. Efter gudstjänsten i Korskyrkan predikar han även i Pingstkyrkan Karlstad, kl. 16:00.

Helgen i korthet:

Lördag 16 januari 2016
17:00 - Undervisning
   Fika
19:00 - Bön och lovsång

Söndag 17 januari
11:00 - Gudstjänst

Extra läsning

Den som vill komma extra väl förberedd till helgen kan gärna sätta sig in i några av följande Bibeltexter. 1 Joh 1:9; Heb 12:2; Joh 7:37ff; Joh 21:7; Apg 1:8; Apg kap. 3