24 feb

När bön står på schemat

Varje måndagskväll samlas en liten skara människor i Korskyrkan för att be. De ber för Karlstad, Sverige och för något som kallas ”de sju samhällspelarna”.

I snart ett och ett halvt år har Korskyrkans bönegrupp träffats för att be tillsammans. Samlingarna är enkla och avskalade och den här måndagkvällen har fyra tappra bedjare kommit till mötet. De sitter i ungdomsrummet, precis bredvid platt-tv:n och spelkonsolen, men något tv-spel blir det inte ikväll.

– Vi är en del av det nationella bönenätverket Sverigebönen. Det finns liknande grupper på olika platser i hela landet. Det är ett ekumeniskt möte så det spelar ingen roll vilken kyrka man brukar gå till, bara man vill vara med och be, berättar Catharina, en av kvällens bedjare.

Bönegruppen ber i ungefär en timme, men ibland kan det dra över. De välsignar och ber för Karlstad och Sverige. De senaste veckorna har gruppen haft särskilt fokus på att be för landets politiker och olika familjesituationer. Under de kommande träffarna vill de lyfta landets massmedier och kulturverksamheter.

De sju samhällspelarna

En central tanke för bönegruppen, och för det nationella bönenätverket Sverigebönen, är att samhället kan delas in i sju olika områden. På Sverigebönens hemsida pratar man om ”de sju samhällspelarna”. Dessa samhällspelare påverkar vårt land och den riktning landet rör sig i.

De sju samhällspelarna utgörs av skola, familj, politiker och myndigheter, religiösa institutioner, media, kultur och näringsliv. Bönegrupper i hela Sverige ber regelbundet för var och en av dessa pelare i tron på att Gud kan göra stora och goda saker för Sverige idag.

Vill du vara med bönegruppen och be? Då är du varmt välkommen varje måndag kl. 17:00.