11 mar

Sågspån och hammarslag i kyrksalen

Arbetet med att bygga scenen till årets påskmusikal har börjat. Sedan i onsdags har några av församlingens medlemmar arbetat hårt i kyrksalen. Estraden ska höjas, en fondvägg ska byggas och en konstgjord kulle har börjat ta form.

Hammarslag, sågklingans surr och doften av sågspån fyller kyrksalen i Korskyrkan. Påskmusikalens byggteam har tio dagar på sig att förvandla lokalen till en miljö, anno antikens Israel.

Under fredagseftermiddagen står Emma Skaghammar längst fram i kyrksalen och flyttar lastpallar på estraden. Börje, Pelle och Håkan arbetade i onsdags med att förlänga och höja scengolvet och strax ska en helt ny fondvägg resas till vänster om kyrkans kors. Alla fönster ska täckas och en extrainsatt ljusrigg kommer belysa skådespelet.

– Scenen kommer breda ut sig från dopgraven till vänster hela vägen bort till väggen på höger sida. Lastpallarna under projektorduken är början på en konstgjord kulle, berättar Emma Skaghammar som designat scenen och som dessutom är musikalens manusförfattare. Hon berättar att arbetet med scenen har gått fantastiskt bra och att det som nu tar form ser ut precis som hon först önskade.

Bygget pågår under de kommande dagarna och planeras vara klart lördag den 19 mars. Då är det fullskalig repetition med musikalens samtliga team. Dagen därefter firar hela församlingen gudstjänst som vanligt, fast i en något mer exotisk miljö än normalt.