söndag
04 okt

Sångglädje som smittar av sig

Tycker du om att sjunga och skulle vilja gå med i en kör? Då är du välkommen med i Korskyrkans kör.

Kören sjunger en blandad kristen repertoar. Musikgenren varierar lite men det är dragningar åt gospelhållet men även modern svensk frireligiösmusik.

– Kören är öppen för alla och man behöver inga förkunskaper. Känner man sig osäker så kom och prova på. Bara man tycker det är kul med sång är man välkommen. Sångglädjen är stark och den smittar gärna av sig! Allt från 20-åringar upp till 70-åringar är med, säger Teresia Alm som tillsammans med Sara Köpman startade kören våren 2014.

Teresia leder kören och nöter in alla stämmor och Sara spelar piano och skriver sånger.

Teresia är uppvuxen i en musikfamilj och har alltid sjungit och spelat i kyrkan, både solo och i kör. Hon är utbildad på Musikhögskolan i Göteborg och är yrkesmusiker i Wermland Operas orkester där hon spelar oboe på heltid. Dessutom undervisar hon i oboe på Musikhögskolan Ingesund.

Sara har spelat piano sedan hon var liten och började skriva låtar när hon var 14 år. Hon har lett körer i flera församlingar under åren. Hon har gått Bibel- och musiklinjen på Brommaskolan och även läst musikterapi på Ingesunds Musikhögskola.

Kören övar i projekt, oftast två per termin.

–  Kanske att man bara kan vara med i ett av höstens två projekt, det går jättebra att göra så. Vi har alltid en kort andakt och gemensam fikastund efter varje övning. Gemenskapen är viktig! säger Teresia.

När det är dags för uppsjungning så har kören oftast fullt komp med gitarr, bas, trummor och piano.

–  Under hösten kommer vi att lära oss någon eller några sånger som är alldeles nyskrivna av Sara, avslutar Teresia.

Höstens första körövning äger rum lördagen den 10 oktober kl 10.30-13.30 i Korskyrkan.

Här kan du läsa mer om höstens projekt och körövningar.