måndag
18 jul

Sommarkväll med bibelfokus

Regnet smattrar utanför fönstret, men vädret har ingen påverkan när det är Sommarkväll i Korskyrkan. Runt långbordet går diskussionerna varma om veckans bibeltext.

Varje tisdag hela sommaren är du välkommen till Korskyrkan för en sommarkvällssamlings. Upplägget för kvällen liknar på många sätt en cellgruppsträff. Sammanhanget är litet, avskalat och enkelt och på schemat står tre punkter: fika, Bibel och bön.

Den här tisdagskvällen har över ett dussin deltagare samlats och sitter runt ett förlängt fikabord i kyrkans café. Temuggarna är urdruckna och en och annan kaka har gått åt. Kvällens text utgörs av det femte kapitlet i Romarbrevet. Författaren Paulus förklarar kopplingen mellan hur en enda person, Adam, introducerar synd för världen och hur en enda person, Jesus, därefter introducerar botemedlet och räddningen.

Alltså: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet lett till ett frikännande, till liv för alla människor.
Romarbrevet, kapitel 5, vers 18

Diskussionerna som följer berör både stora och små ämnen. En person berättar hur hon kom till tro, en annan delar ett spännande boktips och en tredje frågar sig hur vi ska göra för att nå ut med kyrkans goda budskap till dagens samhälle.

Samlingen avslutas med en bönestund och därefter skiljs gruppen åt, ut i sommarskymningen, där regnet har upphört och en mild bris sveper fram.

Välkommen du också, varje tisdag kl 18:30, hela sommaren,