söndag
14 feb

Ungdomarnas gudstjänst – det är såå coolt!

Hur ser gudstjänsten ut när ungdomarna i församlingen får sköta om allting? Den frågan fick man svar på när man besökte Korskyrkan under söndag förmiddag den 14 februari.

En van mötesbesökare skulle konstatera att mycket är sig likt, även när ungdomarna tar kontrollen över allt från ljudteknik till predikan. Gud är trots allt samme Gud för både äldre och yngre, men formerna för hur vi tillber Honom varierar en smula.

Den här söndagen är det mycket lovsång, med fler engelska texter än vanligt och stundtals känns det rockigare än genomsnittet. Ungdomarna spelar och leder lovsången själva, men har även tagit in en mer rutinerad lovsångsledare. Kanske för att det känns tryggare så.

Linda Newman predikar naturligt och övertygande om tilltro, om att lita på att Gud verkligen älskar oss. Hon uppmuntrar till att använda de gåvor och talanger Han gett oss. Med ett talande exempel drar hon en parallell med oss människor.

– Hur kul är det för en förälder att ge en present till sina barn, och sen inte se den användas?

Fyra av ungdomarna erbjuder mötesbesökarna välsignelse, vilket skapar en lång kö som ringlar sig genom hela möteslokalen. Det är känslosamt, och mer än en person torkar av ögonvrån efteråt.

Vissa ord förekommer flitigare än vanligt. Ord som ”liksom”, ”typ” och ”ba”. Det är spontant. Det är äkta. Eller för att ta ett citat ur predikan.

– Det är bara såå coolt!