lördag
12 sep

Utforska meningen med livet

Om man vill utforska meningen med livet och kristen tro är Alphakursen en av de bästa platserna att göra det på.

Alpha, som startade i en Londonkyrka i början av 1980-talet, finns numera i 169 länder och 27 miljoner människor världen över har deltagit i en kurs.

Alpha tar upp ämnen som vem är Jesus, varför ska man läsa Bibeln, vad ska vi ha kyrkan till och botar Gud sjuka i dag.

Konceptet för kursen är enkelt: Kvällen börjar med att man äter tillsammans. Sedan hålls ett föredrag och därefter delar man upp sig i mindre grupper. Där får man möjlighet att samtala utifrån det man hört. Det råder en öppen atmosfär med högt i tak. Ingen fråga eller fundering är för stor eller för liten.

Sedan 1998 har Korskyrkan anordnat Alphakurser och nu är det dags igen. Anders Nordström, pastor i Korskyrkan, har efter den första kursen varit ledare för över 40 till.

– Det som driver mig är att jag ser människor i varje kurs som ser och förstår evangeliet om Jesus. Att få vara med och se människor som inte vetat så mycket eller varit skeptiska, få sina frågor besvarade och i en varm miljö samtala om livets stora frågor, det är så uppmuntrande och unikt.

Att i en avslappnad och go gemenskap få prata om viktiga frågor och gå igenom grunderna i den kristna tron är ovärderligt, är många av kursdeltagarna eniga om.

Anneli Uppman Bengtsson (bilden ovan) gick Korskyrkans Alphakurs för några år sedan. Då hade hon redan tagit emot Jesus i sitt liv och var frälst sedan några månader tillbaka. Under den tiden hade hon redan hunnit sluka ett antal böcker om kristen tro.

–  Det gav mig mycket att diskutera med andra som var nya i den kristna tron eller som var intresserade av den. Det gav mig kött på benen, säger Anneli.

Höstens Alphakurs startar tisdagen den 22 september. Här kan du läsa mer och anmäla dig.