onsdag
27 apr

Vad gör ungdomarna på Kôrsdraget?

Gud och sköna kompisar är två av de viktigaste pusselbitarna i Korskyrkans ungdomsverksamhet. Varje fredagskväll samlas ett gäng tonåringar för att umgås, ha en andakt och fika.

– Höger, höger, höger! Bra, nu går du rakt fram, ropar Isak. Han står tillsammans med några kompisar i en av lekrummets dörröppningar. Mitt i rummet stapplar två av kyrkans ungdomar runt. De tävlar om vem som kan hitta ett garnnystan snabbast – med förbundna ögon.

Korskyrkans ungdomsverksamhet heter Kôrsdraget och varje fredag samlas ett skönt gäng tonåringar. Lekar, utflykter och pyssel är några av vårterminens inslag. Just den här fredagskvällen är temat Tillsammans. Ledarna har förberett en serie lekar och övningar som på olika sätt ska visa hur vi som människor kan komplettera varandra om vi arbetar i grupp.

– Det är så härligt att få umgås med ungdomarna och med Gud, säger Emma. Hon är en av ledarna och  har varit med och förberett kvällen.

När ungdomarna får frågan om vad de tycker är bäst med Kôrsdraget svarar de utan att tveka.

– Gemenskapen!

Ungdomarna verkar vara överens om att det roligaste de gjort hittills är Skattjaktsmaffia. De berättar om en kväll när några av ledarna klädde ut sig till ”Franska maffian”. De sköt ner några ledare och tog gisslan. Med hjälp av olika ledtrådar lyckades ungdomarna komma ikapp maffian och befria deras fånge.

Varje kväll rundas av med en andakt och kvällsfika. Under våren har andakterna handlat om texterna i Markusevangeliet. Den här kvällen, när temat är Tillsammans, turas deltagarna om att läsa delar ur Markusevangeliets nionde och tionde kapitel.

Kôrsdraget riktar sig till dig som går i högstadiet eller gymnasiet. De brukar träffas i Korskyrkan, varje fredag kl. 19. Om du känner dig sugen på att vara med ska du inte tveka – kom och häng på!

Läs mer om Korsdraget