Alphakurs

Vad är meningen med livet? Vad har kristen tro att göra med nutidsmänniskan? Om du är intresserad av att utforska dessa frågor är Alphakursen något för dig. I Korskyrkan håller vi två alphakurser per år, en på våren och en på hösten. Vårterminen 2024 startade den 13 februari.

Hur ser en kurskväll ut?
Vi börjar med att äta en bit mat tillsammans, du blir bjuden och behöver inte fixa något. Sedan ser vi en kort film (ca 20 minuter) där varje kväll har ett nytt tema. Därefter delar vi upp oss i mindre grupper och samtalar om det vi tittat på. Samtalen präglas av en öppen atmosfär med högt i tak. Alla tankar och reflektioner får plats.

För vem är Alpha?

Alpha är för alla och särskilt för:

• dig som är nyfiken och vill utforska kristen tro lite närmare;
  • dig som vill fräscha upp dina kunskaper om kristen tro, eller aldrig blev konfirmerad;
  • dig som är ny i församlingen/kyrkan och söker efter gemenskap;
  • dig som förälder till barn i konfirmationsåldern;
  • er som förbereder er inför vigsel eller dop.

Vilka ämnen tas upp på Alphakursen?
Kursen tar upp ämnen som:

• Vem är Jesus?
  • Varför måste Jesus dö?
  • Varför ska jag be, och hur?
  • Varför ska jag läsa Bibeln och hur?
  • Hur kan jag bli fylld med den helige Ande?
  • Helar Gud idag?
  • Vad ska vi ha kyrkan till?

När och var?

Kursen pågår under totalt tio tisdagskvällar mellan 18:30 - 21:00, med start den 13 februari 2024. Du kan haka på fram till tredje kurstillfället (27/2), därefter rekommenderar vi att du inväntar nästa terminsstart.

Mer information

Vill du ha mer information kontakta pastor Anders Nordström via e-post pastorn@korskyrkan.com eller mobil 070-600 86 47.

Du kan också läsa mer om kursen på Alpha Sveriges hemsida.

Anmälan

Du anmäler dig till kursen genom att skicka namn och eventuell specialkost till pastor Anders Nordström via e-post pastorn@korskyrkan.com eller mobil 070-600 86 47.