Gudstjänst för nybörjare

Är du en av de som skulle vilja besöka en gudstjänst, men känner att det är lite otäckt? Kanske vore det gött att kunna läsa på i förväg? Utmärkt! Här har du sidan för dig!

Först och främst, varmt välkommen till Korskyrkan! Vi hoppas att du hittar svar på stort och smått och att den här sidan gör dig än mer sugen att besöka oss nästa söndag. Om du saknar någon fråga så är du naturligtvis välkommen att kontakta oss

Frågor du kanske har innan du ens kommit in i kyrksalen

Vad är Korskyrkan för slags kyrka?
Korskyrkan är en salig blandning av barn, ungdomar, singlar, gifta par och äldre. Det är vanliga människor i livets alla förhållanden. Det är inte en plats för perfekta människor, snarare en skola där vi tillsammans lär oss att bli mer lika Jesus. Vad vi tror på är beskrivet på sidan Vad vi tror.

Hur kommer jag till Korskyrkan?
Adressen är Nygatan 16 på Haga. Busslinjerna 2 och 4 stannar bara 30 meter från vår entré, vid hållplats Nygatan. Om du kommer med bil hittar du oftast parkering på gatorna runt omkring kyrkan.

Måste jag tro på Gud?
Nej, det finns inga sådana krav.

Måste jag vara medlem i Korskyrkan?
Absolut inte, alla är välkomna!

Hur ska jag vara klädd?
Om du känner dig tillräckligt välklädd för att gå och handla i matbutiken så är du tillräckligt välklädd för att komma till Korskyrkan. Med andra ord, kom som du är.

Kan jag ta med barnen?
Ja självklart! Det finns platser anpassade för barnvagnar och dina barn kan själva välja om de vill sitta med dig under hela gudstjänsten eller följa med de andra barnen till söndagsskolan. Det finns söndagsskola för åldrarna 0-3 år, 4-6 år, 7-9 år och 10-12 år.

Var kan jag sitta?
Bänken längst fram är vanligtvis reserverad för talare, musiker och liknande. I övrigt finns inga platsreservationer. Observera dock att främsta raden i bakre sektionen i första hand är tänkta för småbarnsföräldrar med barnvagn.

Är Korskyrkan handikappanpassad?
Ja, det är den.

Vad kommer hända under gudstjänsten?
Det exakta innehållet varierar med allt ifrån godisregn till minnesstund för nyligen avlidna, men programmet i en ”vanlig” gudstjänst ser ut så här:

Du välkomnas av våra mötesvärdar redan i hallen där du också kan hänga av dig ytterkläderna.  Mötet inleds av en mötesledare, ofta med information om kommande händelser. Vi lovsjunger Gud (se nedan) tillsammans. Någon håller en predikan. Därefter följer en inbjudan till förbön (se nedan) samtidigt som vi sjunger några fler lovsånger. Vi avslutar med gemensam fika.

Hur lång är en gudstjänst?
Oftast 90 minuter, men det varierar. De flesta stannar dessutom kvar och fikar efteråt.

Kan jag få tolk?
Vi kan oftast ordna simultantolkning till engelska om du behöver det. Fråga en av mötesvärdarna på plats.

Frågor du kanske får under gudstjänstens gång

Vad är lovsång?
Mycket kortfattat; sånger som ger Gud ära. I Korskyrkan leds lovsången av en eller flera personer från estraden och texten till sångerna kommer upp på en stor skärm. Du är välkommen att sjunga med efter bästa förmåga, det finns inga krav på sångtalang. Under lovsången flyttas fokus från våra vardagliga bekymmer till Gud och vad han gjort och gör för oss.

Varför sträcker en del upp händerna i luften under lovsången?
Det är ett uttryck av hängivenhet, öppenhet, längtan eller sårbarhet. Om du inte känner dig bekväm med att göra det så avstår du från det.

Ska man applådera efter en sång?
Det beror på. Barns och ungdomars framföranden uppmuntras alltid med applåder, men lovsånger följs vanligen inte av applåder eftersom de sjungs av alla tillsammans och är en hyllning till Gud.

Hur mycket ska man ge i kollekt?
Kollekten är en frivillig gåva som oftast går till församlingens omkostnader. Man kan ge via Swish, kort eller via kontanter i den så kallade ”kollektboxen”. Som besökare förväntas du inte ge någonting, men vill du göra det så ger du vad du känner att du vill ge.

Vad är förbön?
Ibland vill man ha hjälp med att be för någonting. Det kan vara allt från att man vill bli frisk till att man vill ha Guds hjälp att få råd med en cykel. Korskyrkans förbönsteam hjälper dig att be för just dina problem, och de har naturligtvis tystnadsplikt.

Hur gör jag om jag vill ha förbön?
I slutet av mötet berättar mötesledaren var man finner förbönsteamet, oftast längst fram till vänster i kyrkan. De har på sig en orange lapp med texten ”förebedjare”. Gå bara dit och berätta så mycket om ditt böneämne som du känner dig bekväm med så hjälper de dig att be.

Vad kostar fikat och vad får man?
För förstagångsbesökare är det gratis, därefter kostar det tio kr per person. För det mesta består det av en smörgås, kaka och kaffe/te/saft, men även här finns variationer. Det finns alltid sockerfritt samt alternativ för gluten- och laktosintoleranta.

Har du andra frågor?

Rent praktiska frågor som var toaletterna finns kan mötesvärdarna svara på. Har du istället frågor om livet, universum och allting så finns det flera alternativ:

-          Två gånger per år anordnas en Alphakurs, som är en introduktion till kristen tro och ett naturligt forum för frågor.

-          Bordsgrannen vid kyrkfikat kanske vill försöka svara,

-          annars pratar gärna våra pastorer  om sådant över en fika.

Som vi brukar säga: ”Har du frågorna, så har vi fikat!”